Ad
Ad
Ad
Parkeren

Groot verlies op betaald parkeren in IJsselstein

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

Burgers en middenstand betalen de rekening

De invoering van het betaald parkeren in IJsselstein heeft in de eerste 9 maanden van 2014 een verlies opgeleverd van bijna 6 ton. Dit blijkt uit de antwoorden van het College op de vragen van de LDIJ.

De inkomsten van de parkeerautomaten gaan op aan de kosten van de Parkeerservice, die de garages exploiteert en voor de handhaving zorgt. Hierdoor blijft er geen geld over voor het onderhoud en de kapitaalslasten van de garages.

“Betaald parkeren levert per saldo dus helemaal niets op” aldus Mark Foekema, voorzitter van de LDIJ. “Alles wat er in de parkeermeters wordt gegooid en aan vergunningen wordt betaald, gaat op aan kosten. Waarom maken wij het parkeren dan niet gratis?”

De parkeergarages Overtoom en Eiteren hebben een capaciteit van 431 parkeerplaatsen. Gemiddeld zijn er hiervan slechts 50 bezet. Het doel om de auto’s van de straat te krijgen door het nieuwe parkeerbeleid lijkt dan ook niet gehaald te worden. Dit blijkt ook uit de veel hogere dan verwachte opbrengst van straatparkeren.

“Op deze manier heeft het hele parkeerbeleid geen zin. Het veroorzaakt alleen problemen voor de middenstand en bewoners in het centrum. Daarbij betalen alle burgers mee aan het verlies, via een greep uit het spaargeld van de Gemeente of via hogere lasten. Volgend jaar zullen de parkeertarieven wel weer omhoog gaan als volgende stap in de verkeerde richting” aldus Foekema.

Onlangs meldde BNR Nieuwsradio dat veel in grootte vergelijkbare gemeenten het betaald parkeren afschaffen om meer winkelend publiek naar de binnenstad te trekken. In Houten hanteert men een model waarin de eerste twee uur gratis zijn. Tientallen andere Nederlandse plaatsen, waaronder Veendam, Zaandijk, Koog aan de Zaan en Krommenie hebben gratis parkeren weer ingevoerd of hebben plannen om dat te doen.

Een positieve ontwikkeling, vindt secretaris Jildau Schuilenburg van Detailhandel Nederland. Gemeenten mogen volgens haar nooit als doel hebben om de begroting te laten draaien op parkeerinkomsten. “Daarnaast is parkeren deel van het visitekaartje van de binnenstad.”

U kunt geen reacties plaatsen.